Zwanger en Fit


Van harte gefeliciteerd met uw zwangerschap!

 

Tijdens de zwangerschap sporten vrouwen minder. Dat lijkt logisch want tijdens de zwangerschap verandert je lichaam en misschien ben je bang dat sport en te zware belasting niet goed is voor de foetus. Niets is minder waar.

 

De tijd dat een zwangere vrouw als ‘bijna invalide’ zijnde werd behandeld is gelukkig voorbij. Tegenwoordig is het hip (en gezond) om tijdens je zwangerschap te sporten. Het doel van de sport moet erop gericht zijn om de bevalling voorspoedig te laten verlopen. Zet doelen zoals ‘afvallen’ en het ‘verbeteren van je uithoudingsvermogen’ maar uit je hoofd.

Not going to happen!

 

Wil jij fit worden of fit blijven tijdens je zwangerschap? Hartstikke goed bezig! Want wie fit aan de bevalling begint, zal weer sneller herstellen na de bevalling.

 

Zwangerschap en sporten

Ondanks je zwangerschap is het goed om in beweging te blijven of te komen. Zwangere vrouwen die bewegen hebben minder last van verschillende zwangerschapsklachten, zijn beter voorbereid op de bevalling en herstellen sneller na de bevalling. De bevalling is een zware fysieke klus en door te trainen op conditie, kracht en ontspanning ken je je eigen lijf beter en ben je goed voorbereid. Na de bevalling is het ook verstandig om je conditie, coördinatie, stabiliteit en spierkracht weer op te bouwen onder goede begeleiding. ‘Zitten de buikspieren alweer aan elkaar en mag ik mijn buikspieren weer trainen?’, is de meest gestelde vraag van bevallen vrouwen en wordt tijdens de lessen goed beantwoord (zie ook cursus ‘Bevallen en Fit’).

Zwanger en Fit

 

Binnen deze cursus ga jij je lichaam voorbereiden op een topsportprestatie… de bevalling!  

 

Als je voor de eerste keer zwanger bent heb je totaal geen idee wat je kunt verwachten van zo’n bevalling. En ben je voor de tweede keer zwanger, ook deze bevalling kan totaal anders gaan als de eerste.

Het enigste waar je wel controle over hebt is je lichaam zo fit mogelijk maken naar de bevalling toe en leren wat je niet allemaal met je ademhaling kunt bereiken.

 

De cursus is sportief, praktisch en informatief. Daarnaast is er ruimschoots gelegenheid om persoonlijke ervaringen uit te wisselen.

Informatief gedeelte

Tijdens het informatieve deel van de les word je uitgebreid geïnformeerd over de bevalling. Zo komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:

o   Verandering lichaam

o   Zwangerschapsklachten als klachten aan bekken/rug

o   Fases bevalling

o   Ademhaling tijdens de bevalling

o   Houdingen

 

Actief gedeelte

Tijdens het actieve gedeelte van de les wordt er veelal gewerkt op muziek en zal er, naast een stukje conditie, veel aandacht besteed worden aan oefeningen die rug- en bekkenklachten helpen voorkomen of verminderen.

o   Zumba-achtige work-out

o   Stabiliteitsoefeningen

o   Uithoudingsvermogen

o   Kracht

o   Bekkenbodemoefeningen

 

Ontspanningsgedeelte 

We sluiten elke les af met ontspannings- en ademhalingsoefeningen.  

 

Voor wie?

De lessen zijn geschikt voor iedereen: getraind of ongetraind, vroeg of later in je zwangerschap, eerste, tweede of derde zwangerschap.

 

Lessenreeks

De cursus Zwanger en Fit wordt in een reeks van 10 lessen aangeboden. Omdat de groepen elkaar redelijk opvolgen is het ook een mogelijkheid om de eerste paar lessen in de ene groep te volgen en de laatste paar lessen in de andere groep. De volgorde van de aangeboden theorie is dan wel iets anders, maar het blijft inhoudelijk hetzelfde.  

 

Kosten

-        10 lessen (10-rittenkaart) = € 100,-

-        Losse les = € 12,-

 

Bevallen? En dan?

Vanaf ongeveer 6 weken na de bevalling zou je kunnen starten, even afhankelijk van hoe je je voelt. Na je bevalling zullen de lessen gericht zijn op het trainen van onder andere de bekkenbodemspieren en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen over het moederschap en de bevalling. Bovendien is het in de periode na je bevalling zinvol om overbelaste of ongebruikte spieren weer voorzichtig te trainen. Ga hiervoor naar de cursus ‘Bevallen en Fit’.

Zwanger en Fit Geplande data in 2019 Tijd Locatie
Zwanger en Fit (groep 1) Donderdag: 18 juli, 25 juli, 1 augustus, 8 augustus, 15 augustus, 22 augustus, 5 september, 12 september, 19 september, 26 september 19.30u - 20.30u Nader te bepalen, maar in het Heuvelland
Zwanger en Fit (groep 2) Donderdag: 3 oktober, 10 oktober, 17 oktober, 24 oktober, 31 oktober, 7 november, 14 november, 21 november, 28 november, 12 december 19.30u - 20.30u Nader te bepalen, maar in het Heuvelland

Inschrijven: