Tools for life!


Breathe, Move, Play, Act, Imagine, Perform

In 9 sessies, 1 repetitiedag en een eindpresentatie werk je in een kleine groep aan aan inzicht krijgen in je eigen krachten en valkuilen, het versterken van de individuele draagkracht en het opbouwen van een positief realistisch zelfbeeld aan de hand van 6 pijlers.
 
Doelen:
– Versterken van de individuele draagkracht
– Inzicht krijgen in eigen gedrag; Waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe?
– Opbouwen en/of bekrachtigen van een positief realistisch zelfbeeld.
 

Haal adem, kom in beweging, speel, ontdek je eigen rollen in het leven, zet je verbeelding in en presenteer jezelf.

 
Volwassenen groep – donderdagavond
Jongeren groep – maandagavond
 
De groepscursus omvat in totaal 26 uur.
Een groep bestaat uit max. 6 deelnemers.
Nieuwe groepen starten in september/oktober 2022.
 
Kosten (€655) Tijdelijk: €555*
 
*Voor jongeren onder de 18 is vergoeding via de gemeente in sommige gevallen mogelijk.
 

De 6 pijlers

BREATHE

Je adem stokt.
Je luistert met ingehouden adem.
Iets beneemt je de adem.
Je ademt diep in.
Tot het moment dat jij de laatste adem uitblaast, adem je de hele tijd. All day everyday. Een belangrijke levensbehoefte die steevast op nummer één staat en toch zijn we ons er vaak niet bewust hóe we ademen.
Snel of langzaam?
Hoog in de borst of laag in de buik?
Oppervlakkig of volledig?
En wat gebeurt er als het even spannend wordt?

Je snapt het al, deze peiler gaat over ademhalen. In momenten van (gezonde) spanning, angst of woede kan de ademhaling een belangrijk middel zijn om in te zetten tijdens het omgaan met lastige of spanningsvolle situaties. In deze cursus word jij je bewust van je ademhaling, leer je een aantal belangrijke ademhalingstechnieken en combineer je jouw ademhaling met je stem.

MOVE

“Movement can replace many medicine, but no medicine can ever replace movement”. – Avicenna

 Alles is altijd in beweging. Het universum. De wereld. Mensen. Jij. Ik. En alles beweegt op zijn eigen manier. In deze workshop onderzoek je jouw unieke bewegingskwaliteiten.

Aan de hand van zowel gestructureerde en vrije oefeningen maak je contact met je lichaam en kom je (ermee) in beweging. Je onderzoekt welke manier van bewegen eigen is aan jou en hoe dit zich verhoudt tot de anderen. In deze workshop werk je met elementen uit theater, viewpoints, dans, yoga, mindfulness en meditatie.

PLAY

“Play is the highest form of research” – Albert Einstein.

 Wij mensen leren haast alles door spel. Als baby en kind imiteer jij je ouders, al spelenderwijs leer je opstaan, en vallen, en weer opstaan. In spel leer je praten, omgaan met anderen en leer je op een veilige manier verschillende emoties kennen. Je leert jezelf te uiten, te gaan staan voor wat jij belangrijk vindt, zelf keuzes te maken en je te verbinden met anderen. Je leert je grenzen kennen en vooral ook plezier maken.

In spel leren we mens te zijn en bovenal leren we wat voor een mens we willen, kunnen, mogen of gewoon simpelweg zijn. En toch verliezen velen van ons iets van deze speelsheid als we ouder worden. Deze workshop richt zich op het terug oproepen van de kunst van het spelen. Met elementen uit drama, theater, beweging en dramatherapie maak je contact met jouw speelse kant en die van anderen.

ACT 

Acting is behaving truthfully under imaginary circumstances” – Sanford Meisner

Iedereen acteert. Je neemt een bepaalde rol aan op je werk, doet alsof je de vrouw die je groet in de supermarkt ook herkent “Oh hee, hoi, ja lang niet gezien…” of je vergroot je emotie uit om een punt over te brengen. Naast dit alledaags acteren is er natuurlijk het spel op toneel.

 

In deze workshop werk je met beide aspecten, je onderzoekt welke rol je vaak aanneemt in het dagelijks leven en ervaart hoe het is om een totaal tegenovergestelde rol te spelen.

 

IMAGINE 

“Imagination is the beginning of creation” – George Bernard Shaw

 
Onze verbeelding is een wonderlijk ding. We kunnen iets verbeelden en zo dingen voor ons zien die nog niet zijn gebeurd of bestaan. We kunnen dingen voor de geest halen die al zijn geweest of niet meer bestaan.
Dit verbeelden doen we vaak (deels) onbewust tijdens het denken of dagdromen of tijdens een droom. Maar ook actieve verbeeldingsopdrachten zie je steeds meer terug in bijvoorbeeld meditatie en mindfulness en verschillende therapievormen die werken met verbeelding en imaginaties.
 
Stel je voor dat jij naar een veilige plek voor jezelf kunt gaan in je verbeelding en daar tot rust kan komen. Of dat je een heftige situatie in je verleden een ander einde kunt geven, of je die spannende situatie in de toekomst alvast kunt oefenen. De praktijk leert dat je verbeelding op deze manier inzetten een krachtig middel is voor het vinden van ontspanning, rust, zelfvertrouwen en voor persoonlijke groei, zelfinzicht en kan zelfs helpen in het verwerken van trauma.

In deze workshop onderzoek je hoe je jouw verbeelding kan inzetten als middel voor zelfzorg en zelfontwikkeling.

 

Inschrijven?

Ga naar deze site: Groepscursus Tools for Life | Centrum Solis